De Haagse Hopper-minibus in Benoordenhout blijft in ieder geval tot eind 2026 rijden. De pilot van het project wordt met een jaar verlengd.
De Haagse Hopper rijdt sinds 1 januari 2023, als vervanger voor de opgeheven buslijn 18. Het ging om een pilot van drie jaar. De 8-persoonsbus rijdt op bestelling, niet volgens een vaste route maar wel met vaste haltes. Reizigers mogen zelf kiezen waar zij in- en uitstappen. Het busje rijdt tussen het centrum van Den Haag (Kneuterdijk) en de wijk Benoordenhout (Clingendael).
Het reserveren van de Haagse Hopper is gratis bij gebruik van de Ride Pingo-app (Google Play of Apple Store). Mensen die telefonisch reserveren (via 0900-9281) betalen 1 euro per gesprek. Voor de rit zelf wordt bij de chauffeur afgerekend. Een rit kost tot nu toe 1,50 euro en 1,00 euro voor 65-plussers. Er kan alleen met een bankpas worden betaald. De OV-chipkaart en HTM-dagkaarten zijn niet geldig in de Haagse Hopper. Het busje is niet rolstoeltoegankelijk.
Tekst gaat door onder foto.

Foto: Archieffoto.
De jaarlijkse kosten van de Hopper bedragen ongeveer 300.000 euro. Een belangrijke maatstaf voor het succes van de Hopper is volgens de gemeente hoeveel van deze kosten worden terugverdiend. De zogenoemde kostendekkingsgraad moet minstens 10 procent zijn. Dat betekent dat er elke dag zo'n 60 tot 70 mensen met een gewoon kaartje van 1,50 euro moeten reizen. Dat aantal is tot op heden nog niet gehaald. In het eerste pilotjaar reisden gemiddeld 22 reizigers per dag met de Hopper en in 2024 steeg dit aantal naar 38. Tot en met augustus dit jaar reisden gemiddeld 42 reizigers per dag met de Hopper.
"Hoewel het gebruik blijft toenemen, blijft het aantal reizigers nog enigszins achter bij de beoogde kostendekkingsgraad", zegt wethouder Arjen Kapteijns van Mobiliteit in een reactie. "De kostendekkingsgraad is echter niet de enige maatstaf om te bepalen of de Haagse Hopper succesvol is. Om beter inzicht te krijgen in de motieven van reizigers om de Hopper wel of niet te gebruiken - mede in relatie tot alternatieve vervoersdiensten - wordt begin 2026 een uitgebreid evaluatieonderzoek uitgevoerd."
Kapteijns noemt het "niet wenselijk" dat de Haagse Hopper, na drie pilotjaren, per 1 januari 2026 stopt op het moment dat met het evaluatieonderzoek wordt gestart en er ook nog geen besluit is genomen over de toekomst van de Hopper. Daarom wordt de pilot met een jaar verlengd, tot 31 december 2026. De ritprijs wordt vanaf 1 januari verhoogd. Het reguliere tarief stijgt naar 1,55 euro per rit, het tarief voor 65+ wordt 1,05 euro, kinderen tot en met 11 jaar reizen gratis.